متره و برآورد تاسیسات الکتریکی

تصویر آواتار ندا · نوامبر 19, 2022

متره اصطلاحی است که در پروژه‌های عمرانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. متره در اصل پس از ابلاغ دستورکارهای اجرایی و انجام آن‌ها توسط پیمانکار مربوطه معنا می‌یابد و در اصل شامل اندازه‌گیری دقیق کارها و موارد اجرایی (همانند: مدت زمان اجرای عملیات ساختمانی، حمل و نقل، ماشین آلات، تعداد نیروی انسانی و …)، تعیین حجم و اندازه دقیق مواد و مصالح مصرفی می‌باشد. اصولاً متره توسط پیمانکار به دستگاه نظارت پروژه ارائه می‌شود و ناظرین اولین سطح از افرادی هستند که وظیفه بررسی و تأیید یا عدم تأیید آن را با ذکر دلایل مربوطه دارند. لازم به ذکر است که متره پیش نیاز موارد مالی پروژه که در غالب صورت وضعیت توسط پیمانکار ارائه می‌شود؛ است.
در مقابل متره، اصطلاحی به نام برآورد وجود دارد. برآورد به معنای تعیین مقدار نزدیک به واقعیت (با تلورانس 10%)، هزینه‌های تمامی‌ مراحل اجرایی یک پروژه عمرانی است. برآورد بر اساس اطلاعات به‌ دست‌ آمده از طریق متره ضرب ‌در ضرایبی که از دفترچه فهرست‌‌بها استخراج می‌شود؛ محاسبه می‌گردد.
در دوره متره و برآورد تأسیسات الکتریکی؛
ابتدا روند انجام یک پروژه عمرانی به صورت گام به گام بیان‌ می‌شود و افراد دخیل در آن با ذکر شرح وظایفی که از ابتدا تا انتهای پروژه بر عهده دارند؛ تعریف می‌گردد.
پس از آن مناقصه و موارد مربوط به آن بیان می‌شود.
برای داشتن یک دید بهتر از این مرحله، ذکر این نکته ضروری است که بدانید پس از آنکه نقشه‌های اجرایی توسط دستگاه مشاور تهیه شد؛ در مرحله نخست باید متره و برآورد پروژه انجام شود. در این مرحله روش برآورد بر اساس نقشه‌های مربوطه در حوزه تأسیسات الکتریکی ساختمان بر اساس نرم افزار اتوکد ارائه می‌شود.
مرحله بعد از متره و برآورد، برگزاری مناقصه است. در این مرحله نحوه انجام مناقصه از دعوت نمودن شرکت‌ها به مناقصه (ارسال دعوت‌نامه) تا انتخاب پیمانکار، مدارک و اسناد و تضامین مورد نیاز مناقصه و در نهایت عقد قرارداد و بستن پیمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و توضیحات مربوطه ارائه می‌شود.
از آنجایی‌که برای پروژه‌های عمرانی روش‌های عقد قرارداد متفاوتی وجود دارد در این مرحله انواع پیمان برای یک پروژه عمرانی بیان می‌شود تا بر اساس نیاز بتوانید یکی از انواع مطلوب را در اسناد مناقصه لحاظ نمایید.
به طور خلاصه فهرست مطالب ارائه شده در این دوره به همراه توضیح مختصری از آن در ادامه بیان شده است.

یک پروژه عمرانی به 5 فاز به شرح زیر تقسیم می‌شود.
  1. فاز اول یا آغاز پروژه
  2. فاز دوم یا برنامه‌ریزی
  3. فاز سوم یا اجرا
  4. فاز چهارم یا هدایت و کنترل
  5. فاز پنجم یا بستن پروژه
در این قسمت به شرح کاملی از فازهای یک پروژه عمرانی پرداخته می‌شود.

پیمان از نظر لغتنامه معین بدین شرح بیان شده است:

  1. (اسم) - پهلوی: patmān - قول‌وقراری که کسی با کس دیگر بگذارد که بر طبق آن عمل کند؛ شرط. قرارداد.
  2. [قدیمی] عهد؛ بیعت.
  3. پیمان بستن: (مصدر لازم) عهد بستن و قول‌وقرار گذاشتن برای انجام دادن کاری.

پیمان از لحاظ شرایط عمومی بدین شرح توصیف شده است.
موافقتنامه به همراه شرایط عمومی و دیگر مدارک الحاقی آن که یک مجموعه غیرقابل تفکیک است، پیمان نامیده می شود که در یک تاریخ مشخص بین کارفرما و پیمانکار عقد می گردد.

در این مرحله پیمان، افراد دخیل در پیمان و انواع پیمانی که در یک پروژه عمرانی قابل عقد است بیان می شود.

در این مرحله از آموزش به بررسی 27 نوع پیمان که در پروژه های عمرانی عقد می شوند، پرداخته می شود تا با توجه به نیاز بتوانید یکی از آن ها را در مرحله اجرای مناقصه در اسناد مناقصه به کار گیرید.

لازم به ذکر است که در این مرحله تمامی ملحقات که به پیمان اضافه می شود به طوریکه همگی به عنوان پیمان در نظر گرفته می شوند پرداخته می شوند همانند:

  1. موافقتنامه
  2. شرایط عمومی پیمان
  3. شرایط خصوصی پیمان
  4. دستورالعمل تکمیل اسناد
  5. ضمانتنامه ها و تضامین
  6. مشخصات فنی و نقشه ها
  7. برنامه زمان بندی و انواع آن
  8. فهرست بها و انواع آن

پس از جمع آوری اسناد پیمان نوبت به برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار مربوطه است.
قبل از انجام مناقصه باید حجم عملیات اجرایی و مواد و مصالح مصرفی برآورد شود. این مرحله بسیار مرحله مهمی است چرا که عدم تخمین درست باعث مشکلات قراردادی آتی می شود.
بنابراین در این مرحله متره و برآورد توسط نرم افزار اتوکد و بر اساس نقشه های تهیه شده توسط مشاور آموزش داده می شود.

پس از انتخاب پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه برای پروژه عمرانی نوبت به تحویل و تجهیز کارگاه توسط پیمانکار می باشد که در این قسمت موارد مهمی که پیمانکار و کارفرما و سایر افراد دخیل در پروژه باید مد نظر خود قرار دهند بیان می شود. 

پس از تجهیز کارگاه، پیمانکار بر اساس دستورالعمل ها و نقشه های ابلاغی شروع به اجرای کار می نماید. 

در این مرحله روند اجرای کارهای ساختمانی توسط پیمانکار بیان می شود.  

پس از تجهیز کارگاه و شروع اجرای عملیات ساختمانی توسط پیمانکار جهت انجام موارد مالی و دریافت حق الزحمه های مربوطه، پیمانکار می بایستی شروع به ارسال صورت وضعیت های موقت و در آخرین مرحله اجرای کار صورت وضعیت قطعی نماید.
صورت وضعیت ها بر اساس اندازه گیری دقیق عملیات اجرایی و میزان مواد و مصالح اجرایی توسط پیمانکار تهیه می شود و به دستگاه نظارت برای تایید و انجام مراحل بعدی ارسال می گردد.
در این مرحله به نحوه صورت وضعیت نویسی و روند ارسال تا دریافت هزینه اجرا پرداخته می شود.

گاهی اوقات بنا به شرایطی که در این مبحث توضیح داده می شود باید قرارداد فسخ شود. 

در این مرحله انواع فسخ بیان می شود. 

شایان ذکر است که از آنجاییکه مجموعه به صورت پویا در امور خیریه نیز در حال فعالیت می باشد، گزینه خرید پکیج نیز در اختیار شما قرار گرفته شده است تا دوستانی که تمایل دارند با اهدای مبلغی در این راستا ما را همراهی کنند؛ از آن طریق در این اقدام خیرخواهانه شرکت نمایند. در این خصوص کانالی در تلگرام با نام حامیان نور در نظر گرفته شده است که جهت پیگیری موراد مربوط در این زمینه می توانید به آن مراجعه کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال و نیاز به پشتیبانی از طریق راه های ارتباطی (تلگرام و واتس اپ) آن را مطرح نمایید.

درباره مربی

ندا

2 دوره

ثبت نام نشده